22 oktober 2019
Adminno • 2 minuten om te lezen
Vanaf 1 januari 2020 mogen werkgevers met een vast percentage rekenen als het gaat om de bijtelling voor het privégebruik van een ter beschikking gestelde fiets. Op jaarbasis betreft dit een percentage van 7% van de aanschaf- of factuurwaarde van de fiets. De forfaitaire bijtelling wordt al langer gebruikt bij een auto van de zaak, maar geldt vanaf 2020 ook voor het privégebruik van ter beschikking gestelde (elektrische) fietsen.
Voor de toepassing van de nieuwe regeling geldt het woon-werkverkeer ook als privégebruik. Dit betekent dat de onbelaste reiskostenvergoeding komt te vervallen en dat werkgevers geen complexe administratie meer bij hoeven te houden.
Nieuwe situatie
Wanneer een werknemer in 2020 een ter beschikking gestelde fiets ook privé mag gebruiken, moet de werkgever een bepaald bedrag bij het belast loon van de werknemer tellen. In het geval dat de aanschafwaarde van een fiets € 900,- bedraagt, komt dat per jaar neer op (7% van € 900,-) € 63,-. Per maand komt er dus € 5,25 bovenop het belast loon van de werknemer. Wanneer de werknemer met een ander vervoersmiddel dan de leasefiets naar het werk reist, behoudt de werknemer zijn recht op de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19.
Andere mogelijkheden
Indien de werkgever liever niet elke maand de bijtelling in de loonadministratie en -aangifte opneemt, kan de werkgever er ook voor kiezen om de fiets te vergoeden of verstrekken. De werknemer wordt in dat geval eigenaar van de fiets. De waarde van de fiets wordt dan bij het belast loon geteld, gebruteerd of als eindheffingsloon in de vrije ruimte ondergebracht. Er kan ook worden gekozen voor een renteloze lening, waarbij de werknemer de aanschaf van de fiets aflost met zijn onbelaste reiskostenvergoeding. Voor werknemers met een eigen fiets veranderen de regels niet en geldt nog steeds de reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer.
Vragen
Heb je vragen? Neem dan contact op met één van onze salarisadministrateurs.